Veelgestelde vragen
Veelgestelde vragen
Mijn NIRPA account
Hoe kan ik de accreditatieovereenkomst opzeggen?
Stuur een e-mail naar accreditatiebureau@nirpa.nl.
Ik ga uit dienst bij mijn huidige werkgever. Wat moet ik doen met mijn opleidersaccount?
Zolang de accreditatieovereenkomst doorloopt, kun je het opleidersaccount overdragen aan jouw opvolger. Bij Organisatiegegevens wijzig je de gegevens van de contactpersoon. Daarnaast is het belangrijk dat je ons de gegevens van de nieuwe contactpersoon mailt via accreditatiebureau@nirpa.nl. Dan passen wij de gegevens aan in ons systeem.
Ik krijg een andere functie waardoor ik geen contactpersoon meer ben voor de accreditatie. Wat moet ik doen met mijn opleidersaccount?
Zolang de accreditatieovereenkomst doorloopt, kun je het opleidersaccount overdragen aan jouw opvolger. Bij Organisatiegegevens wijzig je de gegevens van de contactpersoon. Daarnaast is het belangrijk dat je ons de gegevens van de nieuwe contactpersoon mailt via accreditatiebureau@nirpa.nl. Dan passen wij de gegevens aan in ons systeem.
De organisatiegegevens zijn gewijzigd. Waar kan ik dit aanpassen?
Je kunt dit in het PE-online opleidersaccount aanpassen onder Organisatiegegevens. Daarnaast is het belangrijk dat je ons de nieuwe gegevens mailt via accreditatiebureau@nirpa.nl. Dan passen wij de gegevens aan in ons systeem.
Kan ik het logo van NIRPA gebruiken in onze communicatie?
Ja, graag! Zolang de accreditatieovereenkomst geldig is, staat het je vrij onze logo’s te gebruiken.
Onze factuurgegevens zijn gewijzigd. Hoe geef ik dit door?
Mail de nieuwe gegevens naar finad@nirpa.nl.
Wanneer vindt de facturatie van de accreditatie plaats?
De accreditatiekosten worden in juli en in december gefactureerd.
Wat valt onder de categorie Wet- en regelgeving Salaris en HR?
Activiteiten met betrekking tot wet- en regelgeving voor salarisadministratie en HR.
Wat valt onder de categorie Overige kennis en vaardigheden?
Activiteiten op het gebied van automatisering, soft skills, communicatie, adviesvaardigheden, projectmatig werken, leidinggeven, AVG, etc.
Tellen pauzes mee in de berekening van PE-punten?
Pauzes van 15 minuten of korter tellen tot een maximum van 30 minuten mee als effectieve lestijd. Ontvangst, lunch, dineren en netwerken tellen niet mee.
Welke eisen worden er gesteld aan het bewijs van deelname?
Uit het bewijs van deelname moet blijken dat de deelnemer de activiteit doorlopen heeft. Op het bewijs moeten in ieder geval de volgende gegevens staan:
- naam en logo opleider
- naam deelnemer
- titel activiteit
- datum activiteit
Let op: een presentielijst is geen geldig bewijs van deelname in verband met de AVG.
Hoe lang van tevoren moet een aanvraag voor accreditatie ingediend worden?
Zo snel mogelijk, uiterlijk 3 weken voor de startdatum.
Hoe lang loopt de accreditatie van een activiteit door?
De accreditatie van een activiteit is tot 31 december van dat jaar geldig. Daarna moet je de accreditatie opnieuw aanvragen.
Kan ik het aantal PE-punten vermelden op de website?
Ja, nadat de activiteit geaccrediteerd is en de PE-punten bekend zijn, mag je het aantal PE-punten publiceren.
Hoe wordt het aantal PE-punten berekend?
Het aantal PE-punten wordt berekend op basis van het programma en de effectieve lestijd van een activiteit.
Wat is het aantal PE-punten per effectief lesuur?
Afhankelijk van de groepsgrootte is het 10 of 15 PE-punten per effectief lesuur (op voorwaarde dat de activiteit vooraf geaccrediteerd is).
Wat is het verschil tussen een uitvoering en een bijeenkomst in PE-online?
Een activiteit kan bestaan uit meerdere dagen, ook wel bijeenkomsten genoemd. Een uitvoering is een herhaling van dezelfde activiteit op bijv. een andere datum of locatie.
Hoe voeg ik een activiteit toe in PE-online?
Kijk in de handleiding. Je vindt hem onder Downloads.
Is er een handleiding voor PE-online voor opleiders?
Jazeker! Je vindt hem onder Downloads.
Hoe vraag ik autorisatie aan bij NIRPA?
Heb je interesse in NIRPA-accreditatie? Kijk bij Opleiders. Na het aangaan van een accreditatieovereenkomst kennen we autorisatie toe.
Kan ik een datum toevoegen aan een activiteit die al geaccrediteerd is?
Ja. Dat doe je door een uitvoering toe te voegen aan de activiteit in PE-online. Dit kan gedurende het hele jaar.
Ik heb een melding/notificatie ontvangen per e-mail. Waar kan ik het bericht lezen?
Het bericht vind je bij Berichten in je PE-online opleidersaccount. Berichten staan rechts bovenin je scherm. Ook kun je het bericht vinden in de betreffende aanvraag.
Moet de titel van de activiteit in de aanvraag overeenkomen met de titel op het bewijs van deelname?
Ja, het is belangrijk dat de titel overeenkomt. De professional voegt de activiteit namelijk toe aan het PE-online dossier door te zoeken op titel en/of ID nummer van de geaccrediteerd activiteit.
Kan ik geaccrediteerde activiteiten archiveren?
Ja, graag zelfs. Om de database met activiteiten overzichtelijk en actueel te houden is het goed om activiteiten te archiveren. Let op: archiveer alleen activiteiten van ouder dan een jaar. Zodra een activiteit gearchiveerd is, kan de professional hem namelijk niet meer toevoegen aan het PE-online dossier.
Moet ik een nieuwe aanvraag indienen als dezelfde activiteit op meerdere data/locaties wordt gegeven?
Nee, dat is niet nodig. Je kunt deze als uitvoeringen toevoegen aan de activiteit in PE-online.
Ik ben zwanger. Kan ik daarvoor dispensatie krijgen?
Ja, dat kan. Je kunt dispensatie aanvragen in je PE-online dossier via Toevoegen overige activiteit > categorie dispensatie. Je hebt hiervoor een verklaring nodig van je werkgever of arts waarin de periodes van zwangerschaps- en bevallingsverlof worden vermeld. Je kunt dispensatie aanvragen voor de maximale wettelijke verloftermijn van 16 weken.
Ik ben ziek. Kan ik daarvoor dispensatie krijgen?
Alleen als je langer dan 3 maanden achter elkaar arbeidsongeschikt bent, kom je in aanmerking voor dispensatie. Je kunt dispensatie aanvragen in je PE-online dossier via Toevoegen overige activiteit > categorie dispensatie. Je hebt hiervoor een verklaring nodig van je werkgever of arts waarin de periode van je ziekteverlof vermeld wordt. Je kunt aan het einde van je ziekteverlof dispensatie aanvragen. Let op: gaat je ziekteverlof over de registratieperiode heen, vraag dan in december dispensatie voor de huidige registratieperiode aan.
Ik volg VPS®. Kan ik daarvoor dispensatie krijgen?
Ja, dat kan. Je kunt tijdens het volgen van de opleiding dispensatie aanvragen in je PE-online dossier via Toevoegen overige activiteit > categorie dispensatie. Je hebt hiervoor van je opleider een bewijs van inschrijving voor het betreffende jaar nodig. Dit mag ook een certificaat van de opleiding zijn dat je in het betreffende jaar hebt behaald.
Ik kan de PE-activiteit die ik gevolgd heb niet vinden in de PE-kalender.
Als een PE-activiteit niet in de PE-kalender staat, kan dat verschillende redenen hebben.
- Check of je de zoekfilter correct hebt ingevuld, of zoek met andere gegevens.
- Je PE-activiteit is een geaccrediteerde incompany training. Vraag de opleider naar het PE-id-nummer.
- De activiteit is niet vooraf geaccrediteerd. Je kunt een niet vooraf geaccrediteerde activiteit toevoegen via Toevoegen overige activiteit > categorie Scholing – niet vooraf geaccrediteerd.
Hoe voeg ik een vooraf geaccrediteerde activiteit toe aan mijn PE-online dossier?
Dit kan via Mijn dossier > Toevoegen activiteit bekend in PE-online, of via de PE-kalender, door te klikken op het plusteken voor de betreffende activiteit.
Hoe voeg ik een niet vooraf geaccrediteerde activiteit toe aan mijn PE-online dossier?
Dit kan via Mijn dossier > Toevoegen overige activiteit > categorie Scholing – niet vooraf geaccrediteerd. Let op: je hebt hiervoor ook een bewijs van deelname, een inhoudelijk programma en een tijdsindeling van je opleider nodig.
Ik wil een activiteit laten beoordelen. Wat heb ik hiervoor nodig?
Als de activiteit niet vooraf geaccrediteerd is, voeg je de volgende informatie toe aan je aanvraag:
- persoonlijk bewijs van deelname, hierop staan in ieder geval de titel en datum van de activiteit, je eigen naam en de naam en het logo van de opleider
- inhoudelijk programma van de activiteit
- informatie over de tijden inclusief pauzetijden
Als de activiteit vooraf geaccrediteerd is, voeg je de volgende informatie toe aan je aanvraag:
- persoonlijk bewijs van deelname, hierop staan in ieder geval de titel en datum van de activiteit, je eigen naam en de naam en het logo van je opleider
Let op: een inschrijvingsbevestiging of factuur is géén geldig bewijs van deelname. Ook presentielijsten kunnen wij in verband met de AVG niet accepteren, omdat hier gegevens van andere deelnemers op staan.
Hoe wordt mijn aanvraag beoordeeld?
Het beoordelen van de aanvraag is afhankelijk van de relevantie van de onderwerpen, de inhoud en de (effectieve) tijdsduur van de betreffende activiteit. Afhankelijk van de inhoud/onderwerpen worden er punten toegekend voor Wet- en regelgeving Salaris en HR, of Overige kennis en vaardigheden.
Mijn aanvraag is teruggestuurd. Wat moet ik doen?
Een aanvraag wordt teruggestuurd wanneer er benodigde informatie ontbreekt. Je ontvangt een bericht in PE-online waarin aangegeven wordt welke informatie er nog nodig is. Je kunt de informatie dan toevoegen aan de oorspronkelijk aanvraag en deze opnieuw indienen.
Mijn aanvraag is afgekeurd. Waarom?
Een aanvraag kan om verschillende redenen worden afgekeurd. Je ontvangt een bericht in PE-online waarin de reden wordt vermeld.
De datum van mijn PE-activiteit staat niet in de PE-kalender.
Staat je PE-activiteit wel in de PE-kalender, maar de betreffende datum niet? Stuur dan een korte e-mail naar accreditatiebureau@nirpa.nl. Wij vragen de opleider de betreffende datum alsnog toe te voegen.
Staat je PE-activiteit niet in de PE-kalender? Dan is de PE-activiteit waarschijnlijk niet vooraf geaccrediteerd. Je kunt de PE-activiteit toevoegen via Toevoegen overige activiteit > categorie Scholing – niet vooraf geaccrediteerd. Let op: je hebt hiervoor een bewijs van deelname en een programma (met tijdsindeling) van je opleider nodig.
Mijn PE-activiteit is verdwenen uit mijn PE-online dossier.
NIRPA verwijdert alleen PE-activiteiten als je na herhaaldelijke berichten geen geldig bewijs van deelname hebt toegevoegd aan je (vooraf geaccrediteerde) PE-activiteit.
We controleren altijd of je een geldig persoonlijk bewijs van deelname hebt geüpload bij de vooraf geaccrediteerde PE-activiteit die je hebt toegevoegd.. Ontbreekt het juiste document, dan ontvang je hierover via PE-online een bericht. Je krijgt de mogelijkheid om het juiste document alsnog toe te voegen. Als je na ons herinneringsbericht nog steeds geen geldig document hebt toegevoegd, verwijderen we de betreffende PE-activiteit. Ook hiervan krijg je via PE-online bericht.
Aan welke eisen moet een bewijs van deelname voldoen?
Uit het bewijs van deelname moet blijken dat je de activiteit doorlopen hebt. Op het bewijs moeten in ieder geval de volgende gegevens staan:
- naam en logo opleider
- jouw naam
- titel activiteit
- datum activiteit
Let op: een inschrijvingsbevestiging of factuur is géén geldig bewijs van deelname.
Presentielijsten kunnen wij in verband met de AVG niet accepteren, omdat hier gegevens van andere deelnemers op staan.
Ik geef les. Kan ik hier PE-punten voor krijgen?
Ja, als aan de volgende voorwaarden wordt voldaan:
- Het vak dat je doceert, moet relevant zijn voor het vakgebied payroll.
- De les(sen) moeten gegeven zijn binnen de lopende registratieperiode.
- Je aanvraag bevat een verklaring van de organisatie waaruit blijkt dat en wanneer je de activiteiten voor hen hebt verzorgd.
- Je aanvraag bevat een inhoudelijk programma met tijdsindeling.
- Een gedoceerde activiteit mag maar één keer per jaar opgevoerd worden voor accreditatie.
Docentschappen kun je opvoeren voor PE-punten via je dossier in PE-online. Hiervoor ga je naar Toevoegen Overige activiteit > categorie Docentschappen.
Ik heb een melding/notificatie ontvangen per e-mail. Waar kan ik het bericht lezen?
Het bericht vind je bij Berichten in je PE-online dossier. Dit staat rechts bovenin je scherm.
Ik ontvang geen meldingen van PE-online.
Meldingen die voor jou bestemd zijn, komen altijd op het hoofdscherm (envelopje) van je PE-online dossier te staan. Bij Gegevens > Meldingen kun je instellen of je per e-mail op de hoogte gehouden wilt worden van meldingen die belangrijk zijn voor jouw dossier. Let op: het daadwerkelijke bericht staat bij Berichten in je PE-online dossier.
Ik heb jaren geleden mijn PDL®/VPS®-diploma behaald. Kan ik nog inschrijven?
Ja, dat kan. Met een PDL® of VPS®-diploma van de Associatie voor Examinering kun je je inschrijven in het NIRPA-register, ongeacht wanneer je het diploma hebt behaald.
Ik wil mij in de loop van het jaar inschrijven. Hoeveel PE-punten moet ik dan nog halen?
De PE-eis geldt per registratiejaar. Als je je in de loop van het jaar inschrijft, dan worden de benodigde PE-punten naar rato berekend. Je krijgt compensatiepunten voor de periode dat je niet ingeschreven bent geweest.
Mijn werkgever betaalt de factuur. Hoe regel ik dat?
Bij het aanmelden kun je aangeven onder welke organisatie je ingeschreven wordt. De organisatie die je hier kiest, ontvangt de factuur voor je registratie.
Sta je al geregistreerd, mail dan de gegevens van je (nieuwe) werkgever, met daarbij het e-mailadres voor facturatie, naar info@nirpa.nl.
Ik ga uit dienst bij mijn huidige werkgever. Hoe kan ik dit aanpassen in mijn Mijn NIRPA-account?
Geef je nieuwe werkgever aan ons door via info@nirpa.nl. Dit kun je niet zelf wijzigen in je Mijn NIRPA-account.
Ik sta in het RSa-register en heb mijn VPS®-diploma behaald. Hoe kan ik worden overgezet naar het RPP-register?
Mail je VPS®-diploma naar info@nirpa.nl o.v.v. overschrijving naar RPP-register. Wij passen dit voor je aan. Als je recht hebt op dispensatie dan kennen we dat toe.
Ik ben verhuisd. Waar kan ik mijn adres aanpassen?
Je kunt je adres aanpassen in je Mijn NIRPA-account, onder ‘Mijn Gegevens’.
Het lukt mij niet om in te loggen.
- Is je Mijn NIRPA-account al geactiveerd? Zo niet, neem dan contact op via info@nirpa.nl.
- Probeer je direct in PE-online in te loggen? Dit is niet meer mogelijk. Je kunt via je Mijn NIRPA-account naar je PE-online dossier.
- Klopt het e-mailadres dat je gebruikt om in te loggen? Probeer een ander e-mailadres.
- Is er een oud wachtwoord opgeslagen in je browser of wachtwoordenkluis? Verwijder je oude wachtwoord en klik op ‘Wachtwoord vergeten?’ om een nieuw wachtwoord aan te maken.
- Heb je geen akkoord gegeven op het reglement en de gedragscode? Kijk of terug kunt naar een vorige pagina en geef alsnog akkoord.
Lukt het inloggen nog steeds niet, neem dan contact op via info@nirpa.nl.
Ik ben mijn wachtwoord vergeten.
Ga naar de inlogpagina en klik op ‘Wachtwoord vergeten?’ Vul het e-mailadres in dat aan je account is gekoppeld . Je krijgt een e-mail met daarin een link om een nieuw wachtwoord aan te maken.
Ik kan me niet aanmelden voor een NIRPA-bijeenkomst tegen het gereduceerde tarief voor NIRPA-geregistreerde professionals.
Om in aanmerking te komen voor het tarief van NIRPA-geregistreerde professionals, log je eerst in je Mijn NIRPA-account in. Vanuit je account kun je je aanmelden voor de bijeenkomst.
Is er een handleiding voor PE-online?
Ja, de handleiding PE-online voor professionals vind je onder Downloads in je Mijn NIRPA-account.
Als ik via mijn werkgever ben geregistreerd moet ik dan zelf mijn dossier bijhouden?
Ja. Jij bent verantwoordelijk voor het up-to-date houden van je dossier. Je moet dus zelf je activiteiten toevoegen.
Hoe kan ik me uitschrijven?
Je registratie loopt door, tenzij je opzegt. Mail je verzoek tot uitschrijving uit het register vóór 1 december van het jaar voorafgaand aan het jaar van uitschrijving naar info@nirpa.nl.
Ik ben via mijn werkgever geregistreerd. Moet ik dan toch zelf mijn opzegging doorgeven aan NIRPA?
Ja. Je werkgever kan alleen doorgeven dat je niet meer bij hen in dienst bent en dat ze niet meer voor jouw registratie gefactureerd kunnen worden. Laat ons weten of je geregistreerd blijft en de factuur op eigen naam of via een nieuwe werkgever ontvangt, of dat je je uitschrijft. Let op: je moet vóór 1 december opzeggen.
Kan ik in het nieuwe jaar PE-punten halen en ze (laten) toevoegen aan het dossier van een jaar eerder?
Nee. De activiteiten die je in een bepaald jaar volgt tellen alleen voor dat jaar.
Ik heb geen PDL®- of VPS®-diploma. Kan ik me toch inschrijven?
Als je minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring hebt in het vakgebied payroll kun je via de toetredingsprocedure laten beoordelen of je gekwalificeerd bent voor het register. Kijk voor meer informatie op de pagina Toetredingsprocedure.
Hoeveel PE-punten heb ik nodig?
RPP: 220 PE per jaar, waarvan minimaal 140 PE-punten voor Wet- en regelgeving Salaris en HR.
RSa: 180 PE per jaar, waarvan minimaal 100 PE-punten voor Wet- en regelgeving Salaris en HR.
Let op: per registratiejaar tellen er maximaal 80 punten Overige kennis en vaardigheid mee.
Bij inschrijving gedurende het jaar geldt een PE-punteneis naar rato. Hiervoor worden door NIRPA compensatiepunten toegevoegd aan het dossier. Heb je het benodigde diploma behaald in het jaar van inschrijving, dan worden dispensatiepunten toegevoegd.
Bij een parttimebaan geldt de volledige PE-punteneis.
Ik heb een overschot aan PE-punten. Kan ik dit meenemen naar het volgende jaar?
Ja. De overschotpunten worden in februari van het nieuwe jaar automatisch in het PE-online dossier verwerkt. Voor RSa geldt een maximum van 60 PE-puntenoverschot. Voor RPP geldt een maximum van 80 PE-puntenoverschot.
Ik heb te weinig PE-punten gehaald. Wat nu?
Je mag een jaar onvoldoende PE-punten hebben op voorwaarde dat je het jaar erop wél genoeg punten haalt. Mocht je het tweede jaar ook niet voldoen aan de punteneis, dan volgt verplichte uitschrijving. Let op: je bent zelf verantwoordelijk voor het op tijd uitschrijven, dus vóór 1 december. Doe je dit niet, dan sturen we je een factuur.
Welke soorten punten zijn er?
Er zijn twee categorieën voor PE-punten:
Wet- en regelgeving Salaris en HR
Overige kennis en vaardigheden
Afhankelijk van het onderwerp van de PE-activiteit kunnen er PE-punten voor Wet- en regelgeving Salaris en HR en/of voor Overige kennis en vaardigheden worden toegekend.
Waar kan ik inloggen in mijn Mijn NIRPA-account?
Op de homepage van de NIRPA-website staat bovenin een knop ‘Mijn NIRPA’. Hiermee kom je direct op de inlogpagina.
Wat zijn de registratiekosten?
De registratiekosten zijn jaarlijks € 260 excl. btw. De kosten voor inschrijving na 1 september zijn voor dat jaar € 156 excl. btw. Een inschrijving in december telt als een inschrijving voor het nieuwe jaar. Na registratie ontvang jij of je werkgever binnen 2 weken de factuur. De factuur voor het volgende jaar ontvang je in december.
Hoe kan ik lid worden van de besloten NIRPA-LinkedIn-groep?
De besloten NIRPA-LinkedIn-groep is uitsluitend bestemd voor professionals die geregistreerd zijn in het RSa- of RPP-register. De aanmeldlink staat in de bevestigingsmail van je NIRPA-registratie. Ook kun je in LinkedIn verzoeken om lid te worden.
Welke diploma’s heb ik nodig om te kunnen inschrijven?
Je kunt je inschrijven in het RSa register op basis van een PDL® diploma en in het RPP register op basis van een VPS® diploma. Beide diploma’s moeten zijn uitgegeven door de Associatie voor Examinering.